Kas ir TPMS un ko tas dara?

Riepu spiediena kontroles sistēma (TPMS – tyre pressure monitoring system) ir īpaša sistēma, kas uzstādīta automašīnām, lai brīdinātu autovadītāju par samazinātu spiedienu vienā vai vairākās riepās. Ja spiediens būs samazināts, uz vadības konsoles iedegsies oranža lampiņa, kas brīdinās autovadītāju.

 

Pieaugot ceļu satiksmes negadījumu skaitam, šie sensori kopš 2008. gada ir obligāti visiem ASV ražotajiem un pārdotajiem auto. Taču kopš 2014. gada 1. novembra, šī prasība ir obligāta arī Eiropā ražotajiem automobiļiem. Tāpēc, ja iegādāsieties jaunu auto, kas ražots pēc 01.11.2014., tas būs aprīkots ar TPMS.

 

Pētījumos pierādīts, ka 40% auto īpašnieku Eiropā un ASV pārbauda spiedienu riepās tikai vienu reizi gadā. Jāņem vērā, ka katrai automašīnai būs nepieciešams cits riepu spiediens, kas atkarīgs no riepu izmēra un pasažieru skaita. To iespējams uzzināt ieskatoties automašīnas servisa grāmatiņā, kā arī reizēm šī informācija uzlīmes veidā atrodama pie degvielas vāciņa vai uz mašīnas korpusa pie šofera durvīm.

 

Neatbilstošs spiediens ne tikai ietekmē drošību uz ceļa, bet arī degvielas patēriņu, braukšanas kvalitāti un riepu dilšanas ātrumu. Speciālisti lēš, ka katru dienu liels skaits autovadītāju brauc ar samazinātu spiedienu riepās, tā apdraudot ne tikai sevi, bet arī citus satiksmes dalībniekus. Tāpēc TPMS sistēma ir būtisks drošības uzlabojums.

 

TPMS veidi

 

Izšķir divus TPMS sistēmas veidus – netiešo un tiešo. Netiešā TPMS sistēma balstās uz riteņu ātruma sensoriem, kurus izmanto ABS sistēma. Tā mēra katra riteņa griezes ātrumu. Balstoties uz šiem datiem, “borta” kompjūteram ir iespējams noteikt riepas izmēru, ja tas ir samazināts, tad tas brīdinās vadītāju. Netiešā sistēma patiesībā nemēra spiedienu riepās, tā mēra rotācijas ātrumu un sūta signālu kompjūteram. Šīs sistēmas priekšrocības – nav vajadzīga speciāla apkope, nav nepieciešams uzstādīt otru sensoru komplektu ziema vai vasaras riepu komplektam. Mīnuss – sistēma informē vadītāju tikai tad, ja spiediena zudums ir vairāk kā 30%.

 

Tiešā TPMS sistēma izmanto sensorus, kas novietoti riepās un uzmana riepu spiedienu. Daži sensori pat spēj mērīt temperatūru. Iegūtie dati tiek nosūtīti uz centralizētu kontroles moduli automašīnā, kur tos analizē un, ja spiediens ir zemāks kā vajadzētu būt, tad par to ar lampiņas palīdzību tiek brīdināts autovadītājs. Katram sensoram ir unikāls sērijas numurs, lai sistēma nesajauktu datus ar citu automašīnu, kā arī datus no katras riepas. Jāņem vērā, ka daudzi autoražotāji izmanto citu firmu ražotos sensorus, tāpēc to apkalpošanai vai aizvietošanai būs nepieciešams pieredzējis un zinošs tehniķis.

 

 

TPMS apkope uz uzstādīšana

 

Ja tavs auto ir ražots pēc 2014. gada 1. novembra, tad ņem vēra, ka tam būs TPMS sistēma un katru reizi mainot riepas vai spiedienu tajās, sensorus būs nepieciešams pārkalibrēt. To iespējams izdarīt jebkurā Pirelli Key Point servisa centrā. Kalibrēšanas izmaksas ir aptuveni 20 eur, ja nepieciešams iegādāties jaunu sensoru, tad viena sensora cena ir sākot no 40 eur.